NYTT svenskt KLÄDMÄRKE i samarbete med wiges
En entreprenör inom e-handel ville satsa på kläder av hållbara material och sökte en samarbetspartner för produktutveckling och design. Framgången tog fart när ett samarbete med Wiges inleddes och ett sortiment av produkter tillverkade av vårt eget material Life Wear® bamboo togs fram.
LÖSNING
Wiges fick förfrågan om att ta fram ett lämpligt sortiment som motsvarade kundens höga krav på hållbarhet, CRS, komfort och kvalitet. Resan startade med våra egna produkter av Life Wear® bamboo. Efter hand som omsättningen växte tog kunden fram ett eget varumärke och egna modeller. Kollektionen byggdes från grunden i nära samarbete med oss, som från start kunde bidra med kunskap och lämpliga leverantörer.
Ett av målen var att skapa en lojal kundbas som återkommande fyller sin garderob med sina favoriter. Ett grundsortiment av strumpor, underkläder och överdelar togs fram. Tack vare att Wiges tagit helhetsansvar för produktutveckling, inköp och lagerhållning har kunden kunnat fokusera på sina styrkor såsom distribution och digital marknadsföring. Wiges har med hjälp av sin kunskap om material och miljöfrågor bidragit till att bygga upp kommunikationen kring varumärket
RESULTAT
En förutsättning för att kunna växa snabbt har varit att man kunnat utnyttja Wiges fullt ut som partner:
PRODUKTUTVECKLING: Kunden hade ingen textil erfarenhet från start men kunde ändå snabbt komma ut med ett helt unikt sortiment på marknaden.
LAGERHÅLLNING: Wiges lagerhåller centralt med distribution till servicelager runt om i landet. Kunden slapp kostnaden för hyra av tredjepartslager.
LOGISTIK: Prognoser, materialplanering och inköp sköts av Wiges. Ett sätt att effektivt utnyttja resurserna och se till att omsättningshastigheten hålls uppe.
MATERIAL: Med Wiges kunskap om hållbara material och hur man mäter miljöpåverkan under hela livscykeln kunde kunden på ett korrekt och trovärdigt sätt marknadsföra och sälja sin kollektion.
Varumärket har på kort tid etablerats på svenska marknaden och är nu på väg med sitt hållbara koncept till konsumenter ute i Europa.