wiges UTVECKLAR NYTT HÅLLBART KONCEPT ÅT DAGLIGVARUHANDELN
En aktör inom dagligvaruhandeln kontaktade Wiges med ett spännande uppdrag. En förfrågan om att tillsammans utveckla ett sortiment hållbara kläder åt sina olika dagligvarukoncept. Valet föll på Wiges tack vare våra erfarenheter av större kedjor, snabbrörliga varor och vårt arbete inom CSR och miljö.
LÖSNING
På kravlistan fanns allt från passform och kvalitet till logistik och miljöcertifiering. Produkterna skulle passa en bred målgrupp och upplevas prisvärda i flera olika butikskoncept. Tydliga och hållbara förpackningar var också viktigt.
Wiges tog i samarbete med kunden fram ett bassortiment med sex modeller i kategorierna strumpor, underkläder och T-shirts. Valet föll på Wiges egen Life Wear® bamboo som genomgående material tack vare dess väl dokumenterade miljöprestanda. En material som medger stora besparingar vatten, energi och markanvändning jämfört med de alternativ av bomull som fanns på marknaden. Alla produkter var också OEKO-TEX 100 certifierade och förpackningar tillverkade av FSC certifierad pappersråvara. Allt för att uppnå målet med en hållbar produkt, både kommersiellt och miljömässigt.
RESULTAT
Sortimentet krävde tillverking i flera produktionsenheter, både i Europa och i Asien vilket ställde höga krav på logistik och kvalitetskontroll. Exempelvis måste både produkt och förpackning måste vara helt identisk i känsla och färgåtergivning oavsett vart varan producerats. Alla transportförpackningar måste också optimeras för maximal fylllnadsgrad både för båt- och biltransport. Den slutliga fyllnadsgraden räknat på pallnivå nådde upp till 96%. När konceptet var klart producerades en initialorder på drygt 400 000 delar under 4 månader. Totalt skeppades drygt 300 pallar textil vid ett och samma tillfälle.